Roadtrip Australian west Coast Perth - Broome (1) - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Lennart Sluijter - WaarBenJij.nu Roadtrip Australian west Coast Perth - Broome (1) - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Lennart Sluijter - WaarBenJij.nu

Roadtrip Australian west Coast Perth - Broome (1)

Blijf op de hoogte en volg Lennart

26 April 2014 | Australië, Exmouth

Australian West Coast: Prachtige landschappen, Sunsets, witte stranden, veel wld leven and many many more!

G'day,

Hier weer een verslag van uit Australie, maar dit keer niet vanuit Perth.
Want 2 weken geleden ben ik uit Perth vertrokken na hier 5 maanden gespendeerd te hebben. Op dit moment zitten we een beetje vast in Exmouth. Zo'n 1270km van Perth vandaan. Het regent hier al 2 dagen non stop en het zal nog wel even door gaan. Alle wegen zijn overstroomd en zelfs niet met 4x4 begaanbaar. Gelukkig hebben we tot Broome niet echt een planning anders hadden we hier nu een flinke streep door kunnen halen. Maar laten we wel wezen er zijn slechtere plekken om "stuck" te zijn. Exmouth is omgeven door het prachtige Ningaloo reef. En op een regenachtige dag is dat een goede tijdsbesteding. De watertemperatuur ligt rond de 29 graden en de buiten temperatuur op dit moment 24. So nice and warm!

2 weken geleden alweer vertrokken Greta m'n reisgezel en ik uit Perth. Na de nodige dingen gekocht te hebben en iedereen gedag te hebben gezegd waren we dan eindelijk "on the road"! Op naar het noorden! Ons plan was en is om de westkust te volgen tot Broome. vandaar uit reizen we met nog twee vrienden door het Noorden tot Darwin. En daarna zien we wel weer.
De eerste dag na een uur of twee te hebben gereden en uit de stad te zijn reden we de eerste Dirt track op. Het was flink ploegen door het zand, en moesten meteen al in de lage gearing. na een kilometer of 10 gereden te hebben waren we vlak bij het strand. we werden hier tegen gehouden door een paar enorme zand duinen. We zetten ons kamp op, najaah 2 stoelen en een gascooker. en begonnen hout te verzamelen voor het kampvuur, wat we hierna elke dag deden. 'savonds Goon, kampvuur en rijst met bonen afgewisseld met spaghetti. Lang houdbaar en geen koelkast nodig. Was toch wel even wennen na al de bbq's in Perth.
Maar met Piri piri smaakt alles goed!

Wedge Island:
Aangezien we de andere op 8 mei oppikken in Broome hebben we alle tijd om de west Coast goed te kunnen zien, en gelukkig maar want er is zoveel. te veel om op te noemen. Zoveel prachtige stranden, national Parks en kustplaatsjes. Een van deze plekken is wedge island. Na van de hoofdweg af te zijn gegaan en het gravelpad voor een paar kilometer gevolgd te hebben zie je de enorme sahara achtige zandduinen opdoemen. In de 4x4 en erover heen. Zonder al te veel moeite reden we over de zandduinen het uitgestrekte strand op. Wat een waanzinnig mooie plek. De zon was al onder aan het gaan en weerspiegelde in het rustige golvende water. Het Zand zo wit als sneeuw en de lucht vol kleur van de ondergaande zon leverde goeie foto's op. tot nu toe toch wel een van m'n favoriete plekken.

Flatrocks: Birthday on the beach!
Net voor Geraldton besloten we een weg naar links te nemen omdat het al donker werd. En als je de Westcoast in noordelijke richting rijd betekend links de mainroad af dat je altijd richting het strand rijd. Hier aangekomen reden we het eerste zandpad op wat we tegen kwamen. Na wat ploegen kwamen we bij het strand aan. Hier op het strand onder het genot van een Jack&coke vierde we met zn 2en mn verjaardag. toch wel wat raar maar zeker niet vervelend. Nog steeds een prima temperatuur op het strand een zachte bries, en af en toe een jagende zeeleeuw of dolfijn die langs kwam. We begonnen het bijna normaal te vinden.
terwijl ik het water checkte of zwemmen een optie was zag ik blauwe kwal achtige dingen aanspoelen op het strand. Ik waarschuwde Greta omdat er ook Boxjellies kunnen zijn die absoluut dodelijk zijn. even later met moeders aan de telefoon liep ik het water in en werd gestoken door diezelfde blauwe kwallen. voet vol angels en stekende pijn in m'n voet googlde Greta wat het was. Niet al te best; stekende pijnen, hoodpijn, ijlen etc. Zo erg was het uiteindelijk niet, enkel een paar uur durende brandende pijn in mn voet. Ik was al lang blij dat ie niet dodelijk was! en dat om mijn verjaardag. Maar goed het was weer eens wat anders!
Na nog een tijdje wat gedronken te hebben namen we onze slaapzak mee naar het strand en vielen daar in slaap. Wat een vrijheid, en wat een leven!

Geraldton :
Na onze weg vol kangoeroes, Emu's en kaketoes vervolgd te hebben kwamen we aan in Geraldton. Geraldton is een leuk stadje met een hoop historische gebouwen uit en net na de VOC tijd. Hier is ook de plek waar veel VOC schepen gezonken zijn zoals de bekendste de Batavia maar ook de vergulde draeck en de grootste van allemaal de Zuytdorp. Verder is dit de allereerste plek waar de eerste europeanen, de Nederlanders voet aan wal van Australie zetten. Veel interessante nederlandse geschiedenis is hier te vinden in met name het maritiem museum vol kanonnen, navigatie kaarten, munten etc. van onder andere de Batavia. Ook zijn er een aantal leuke restaurantjes en barretjes. Zeker de moeite waard!

kallbari national Park
dit aan de indian ocean grenzende national park is zeker een van de beste plekken van WA. Spectaculaire Gorges met de donkerrode rotsen, Hoge rotsen langs de kust waar de golven flink tegen aan beuken.eindeloze
dirttracks door de bush. Genoeg plekken om wild te kamperen, en soms ook slapen op het strand. 's avonds de lucht gevuld met miljoenen sterren.

Sharksbay en Monkey mia.
Na Geraldton was onze volgende grote bestemming sharksbay met het er vlakbij gelegen monkey mia. Als eerste gingen we naar Monkey mia, dit is de plek waar dolfijnen elke ochtend naar het strand komen en dan door de locals gevoerd worden. Beetje fake maar goed je moet het gedaan hebben zeggen ze. Zodra we het terein op reden en 10 minuten gewacht te hebben tot de Emus uitgegeten waren die onze weg blokkeerde konden we meteen naar het strand want de dolfijnen waren er al. Op zich best grappig om te zien maar niet te vergelijken met het zwemmen met de echt wilde exemplaren in Rockingham. Sharksbay daar in tegen is zeker een hoofdbestemming met de mooie stranden in de buurt. Prachtige zee en relaxte mensen. De aussies hier zijn echt easy going!

Coralbay
Op de weg naar coralbay kom je de nodige V8 landcruisers met enorme outbackcaravans tegen uitgerust met solar panels en alles er op er eraan om de 4x4 roads te verkennen. Hierbij valt de ook zeker niet kleine Jackaroo met opzet tentje toch wel een beetje in het niets. Maar meer hebben we niet nodig. Hij brengt ons overal waar we heen willen en bijna altijd slapen we achterin. Zodra je de achterbank neer klapt en de rest opvult met Backpacks en jerrycans slaap je beter als het gemiddelde hostel! Onderweg spotten we een paar enorme adelaars een anderhalve meter grote hagedis en zelfs een Dingo! we verblijven een aantal dagen in Coralbay, De eerste dag rijden over een 4x4 pad het strand op en relaxen wat afgewisseld met wat zwemmen in het warme water. Het is heel warm die dag en 3 liter water blijkt niet genoeg te zijn. Beide zijn we flink ziek en gaan vroeg slapen op de emergency campsite omdat alles vol is.
De volgende dag zijn we weer beter en gaan we snorkelen in de baai. Mooi maar veel is beschadigd door staan op het rif en suncreme.

Exmouth
Een paar honderd kilometer verder op ligt Exmouth, dit is de plek waar we op dit moment vast zitten. We zijn hier sinds maandag en het is echt een fantastische plek. De eerste paar dagen hadden we heel goed weer. Toen we in Exmouth aan kwamen reden we door naar het naast gelegen Cape range national park. Een groot national park met diverse campgrounds waar je voor $10 een nacht kunt kamperen.Cape range grenst aan het beroemde ningaloo reef, Na het great barrier reef het grootste rifsysteem van Australie. Uniek omdat het een van de 2 riffen in de wereld is dat zich westelijk bevind. Het prachtige rif strekt zich een paar honderd kilometer langs de westelijke kust van Australie van sharksbay tot exmouth. het is beroemd door de grote diversiteit van harde en zachte koralen, kleurrijke vissen,manta roggen en Walvishaaien. Vele zeggen dat het zelfs beter dan het Great barrier reef is. We namen de diepst gelegen kampsite genaamd Yardie creeck. Onze plek direct aan het strand met schaduw van de bomen was ideaal. Zetten de tent op en vertrokken om de eindeloze stranden te verkennen. prachtige snorkelplekken als oysterstacks en turquoise bay waar we schildpadden, octopussen en veel meer zagen.
Gisteren heb ik mijn eerste duiken in Australie gedaan op de marion islands 50 minuten met de speedboat uit de kust. En wat een duiken. Dit is echt een droom voor iedereen die van duiken houd. Enorme stingrays, nudibranches, whitetipsharks, schildpadden, octopussen en veeel veeeel meer! en dan nog niet over de koralen gesproken. Fantastisch! aan de zuidkant van de eilanden deden we de eerste duik in de indian ocean. Aan het einde van de ongeveer een uur durende duik kwam er nog een groep dolfijnen langs wat volgens de duikinstructeurs bijna nooit gebeurd. En voor sommige was het zelfs de eerste keer dat ze dit zagen. De tweede duik was aan de noordkant in de exmouth gulf met een compleet ander ecosysteem. ook een vette duik met veel kleur! Vandaag was de planning om de whaleshark tour te doen, maar die ging niet door vanwege de regen omdat de spotterplane niet kan opstijgen vanwege het weer. Dit was een geluk bij een ongeluk omdat we deze ochtend te laat waren voor de tour omdat ze de verkeerde tijd aan ons hadden doorgegeven. nu gaan we het in de komende dagen weer een paar keer proberen. after all we are stuck here anyway!

De komende anderhalve maand zal ik zeker nog op de roadtrip zijn met het Northern Territory als een van de vooruitzichten. Na Broome gaan we het echte echte wild in. Hier is het niet mogelijk om te zwemmen omdat het vol krokodillen etc zit. Ik ben benieuwd en zodra ik internet heb zal ik mijn reisverslag vervolgen.

greetings from the wild west!

Lenn

(ps. mijn iphone met nederlandse nummer is gister in het hoge water helaas verdronken ik ben soms bereikbaar op mn australische nummer of email)

• 26 April 2014 - 15:21

Gertjan En Elvira:

Wooowww, Lenn, wat maak jij een hoop mee! Supergaaf om te lezen! Heerlijk om zo alles te ontdekken en te zien! GENIET!!! Daar is onze koningsdag toch niks bij :P Groetjes, GJ en El

• 28 April 2014 - 13:27

Lennart Sluijter:

Heeej Gert en El! Bedankt voor jullie reactie! Wat leuk! Ja goed naar mn zin! Maar die heb ik wel gemist; konningsdag! Was het leuk? Groeten Lenn